program Začít spolu

  • Pro někoho „alternativní“, pro nás běžný způsob vzdělávání v programu Začít spolu dostal oficiálně zelenou s vydáním Rámcového vzdělávacího programu (2001), který je v souladu s hlavními cíli, obsahem, podmínkami programu.

    Filosofie školy je založena na mezinárodním programu Step by Step, který je v České republice známý pod názvem Začít spolu.

    • Začít spolu

      Program Začít spolu buduje základy pro postoje, znalosti a dovednosti životně důležité pro člověka, který se bude vyrovnávat s nároky a problémy 21. století. Připravuje děti, aby se v budoucnu aktivně zajímaly o učení, uměly se efektivně učit, učení je bavilo a nebylo pro ně spojeno s nadměrným stresem.

    • Dvacetipětiletá praxe

      MŠ Beruška se do programu zapojila v roce 1995 (od roku 1994 se začal realizovat v ČR). Během tohoto období se pedagogický sbor neustále vzdělává, školí. Výsledkem 25letého snažení je vzdělávací koncepce, která se opírá o nepřeberné množství zkušeností, které mají pozitivní vliv na edukaci dětí.

  • Filozofický základ programu Začít spolu a jeho cíle

    Bez ohledu na to, kde žijí, budou muset dnešní děti čelit po celý svůj život změnám:
    sociálním a politickým, změnám prostředí, změnám ve vědě a technice, změnám v průmyslu vedoucím ke změnám na trhu práce.

    Program Začít spolu uznává, oceňuje a podněcuje vývoj těch charakteristických rysů osobnosti, které budou v rychle se měnící době obzvlášť potřebné. Intenzivně rozvíjí tři klíčové životní dovednosti dnešní doby:

  • 1) komunikaci
  • 2) spolupráci
  • 3) řešení problémů
  • Připravujeme děti na to, aby se v budoucnu aktivně zajímaly o učení, uměly se samy a efektivně učit, učení je bavilo a nebylo pro ně spojeno s nadměrným stresem. Mezi další cíle, které pomáhají rozvíjet tyto schopnosti patří:

    • přijímat změny a aktivně se s nimi vyrovnávat
    • kriticky myslet a umět si vybírat, nést za svou volbu odpovědnost
    • rozpoznávat problémy a řešit je
    • být tvůrčí, mít představivost
    • sdílet zájem a odpovědnost vůči společenství
    • podporovat tělesný rozvoj a zdraví dítěte, jeho osobní spokojenost a pohodu.
  • Principy programu Začít spolu

  • Důraz na individuální přístup ke každému dítěti

    – umožňovat každému dítěti, aby se vyvíjelo vlastním tempem
    – stanovit pro každé dítě individuální plán
    – tématicky plánovat činnosti podle zájmu a potřeb dětí, vytvářet projekty
    – integrovat individuální cíle dětí do obvyklých denních činností a do celkového týdenního plánu (tzn. individulaizace)
    – „POMOZ MI, ABYCH TO DOKÁZAL SÁM“

    Integrované učení

    – plánovat činnosti podle zájmu a potřeb dětí.
    – témata představují ucelenou, uspořádanou, logicky navazující řadu tematických bloků pro určitý časový úsek, která mezi sebou souvisejí.
    – učení v souvislostech.
    – propojení s reálným životem.
    – pracovat v centrech aktivity, doplnit je vhodnými pomůckami, se kterými si mohou děti hrát (pracovat), zkoumat je.

    Podnětné prostředí

    – souvisí s centry aktiv /CA/: domácnost – kuchyňka z reálného života; ateliér; dílna – vše „doopravdy“ – nejde o úraz, ale životní zkušenost; knihy a písmena; dramatizace; pokusy a objevy – např. analýza tiskárny; kostky; manipulační a stolní hry; voda a písek; hudba.
    – počet CA záleží na velikosti třídy, každý den otevřený jiný počet CA), vč. ranního úkolu, pobytu venku, tělovýchovných aktivit.
    – CA jsou založena na vědecké bázi, která zcela bezděčně rozvíjejí všechny druhy inteligence, založená na mnohočetných inteligencí podle Howarda Gardnera -jazyková, logicko-matematická, hudební, pohybová, prostorová, intrapersonální (emocionální), interpersonální (sociální) a přírodní.

    Společné vzdělávání (inkluze)

    Vytvářet podmínky pro začlenění dětí různého
    – etnického původu,
    – náboženského vyznání,
    – rodinného zázemí a kultury
    a v neposlední řadě pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami (nadané, vývojové poruchy, různá postižení, atp.)

    Důraz na účast rodiny (partnerství)

    – rodinu brát jako prvotní a nezastupitelnou ve výchově dětí.
    – rodičům nabízet odbornou literaturu a pedagogickou konzultační poradnu.
    – aktivní oboustranná spolupráce:
    * individuální plány ke každému dítěti
    * notýsky (značí se průběžné pokroky dítěte; rodič může psát také)
    * plyšová hračka na víkend domů
    * semináře pro rodiče
    * výpomoc nejrůznějšího charakteru (suroviny, materiál, besedy, osobní účast)