Jídelníček

  • jídelníček 25.5.2020 – 29.5.2020 Olbrachtova
    PONDĚLÍ
    Přesnídávka pomazánka květáková se sýrem, chléb, paprika, vitakao, jablko A: 1,7
    Oběd polévka hrstková, zapečené rybí filé s paprikou,sýrem a smetanou,bramborová kaše s celerem, kompot, čaj A: 1,4,7,9
    Svačina chléb s ramou, vařené vejce, pórek, bílá káva A: 1,3,7
    ÚTERÝ
    Přesnídávka míchný tvaroh se zakysanou smetanou, kakaové křupinky, čaj, hruška A: 1,7
    Oběd polévka kroupová, krůtí po maďarsku, těstoviny, džus A: 1,7,9
    Svačina pomazánka bramborová, rohlík, rajče, malkao A: 1,7
    STŘEDA
    Přesnídávka vločková kaše s máslem a grankem, banán A: 1,7
    Oběd polévka zeleninová jarní, kuře na zelí, bramborový knedlík, čaj A: 1,9
    Svačina pomazánka z lučiny s pórkem, chléb, ředkvička, colacao A: 1,7
    ČTVRTEK
    Přesnídávka palačinka s marmeládou, kakao, jablko A: 1,3,7
    Oběd polévka mrkvová s kuskusem, bulgur se zeleninou, hlívou a strouhaným eidamem, hlávkový salát, čaj A: 1,7
    Svačina pomazánka tuňáková s tvarohem, chléb, okurka, granko A: 1,4,7
    PÁTEK
    Přesnídávka pomazánka cibulová, chléb, mrkev, mléko, kiwi A: 1,3,7
    Oběd polévka masový krém, sekaná pečeně, šťouchané brambory, zeleninová obloha, džus A: 1,3,7,9
    Svačina ovocná přesnídávka, piškoty, čaj A: 1,3
    Dobrou chuť přeje kolektiv kuchyně
    Vedoucí jídelny: Miturová Ilona
    Kuchařky: Hanzlová Anna, Bőhmová Karla

    Seznam potravinových alergenů

    • 1) Obiloviny obsahující lepek: 1/1 pšenice, 1/2 žito, 1/3 ječmen, 1/4 oves, 1/5 špalda, 1/6 kamut nebo jejich hybridní odrůdy a výrobky z nich
    • 2) Korýši a výrobky z nich
    • 3) Vejce a výrobky z nich
    • 4) Ryby a výrobky z nich
    • 5) Podzemnice olejná (arašídy) a výrobky z nich
    • 6) Sójové boby (sója) a výrobky z nich
    • 7) Mléko a výrobky z něj
    • 8) Skořápkové plody: 8/1 mandle, 8/2 lískové ořechy, 8/3 vlašské ořechy, 8/4 kešu ořechy, 8/5 pekanové ořechy, 8/6 para ořechy, 8/7 pistácie, 8/8 makadamie a výrobky z nich
    • 9) Celer a výrobky z něj
    • 10) Hořčice a výrobky z ní
    • 11) Sezamová semena (sezam) a výrobky z nich
    • 12) Oxid siřičitý a siřičitany – v koncentracích vyšších než 10 mg, ml/kg, l, vyjádřeno SO2
    • 13) Vlčí bob (lupina) a výrobky z něj
    • 14) Měkkýši a výrobky z nich
  • Zajímavosti ve stravě

  • Otázky a odpovědi
    Jaké se nejčastěji dělají chyby při výběru stravy pro dítě?

    Nedávný průzkum poradenského centra Výživy dětí, který byl zaměřený na stravování dětí do tří let, ukázal, že největšími chybami ve výživě těchto dětí je nedostatek zeleniny, nadbytek energie, soli a sladkostí. Pokud si nejste jisti, co můžete vašemu dítěti dopřát, poraďte se s pediarem, případně s nutričním terapeutem.
    ZDROJ:
    http://www.zbynekmlcoch.cz/informace/poradna/medicina-pravo/chyby-ve-stravovani-deti-nejcastejsi-chyby-rodicu

    Nechce jíst, jak na něj vyzrát?

    Rozhodně dítě nekárejte za to, že všechno nesnědlo. Vy také nemáte pokaždé stejnou chuť k jídlu. Navíc ztráta chuti k jídlu může být jednou z prvních známek nemoci. Nesnědené jídlo odneste, ale nenahrazujte ho automaticky jinou pochutinou. Zdravé dítě bude jíst příští jídlo s větší chutí. Pokud mu ovšem mezitím nedopřejeme nějakou sladkost! Nejčastějším důvodem, proč má dítě menší apetit, bývají sladké pití a pamlsky mezi velkými jídly.

    ZDROJ:
    http://www.babyweb.cz/nechce-jist-jak-na-nej-vyzrat

    Proč nám při jídle někdy teče z nosu?

    Z nosu nám při jídle může téci z několika důvodů. Je-li jídlo příliš horké, teplo uvnitř našich úst se rozšíří do nosní dutiny. Uvnitř nosu je vždy přítomen hlen, který významně pomáhá v boji proti bakteriím, a tento hlen je se zvyšující se teplotou stále tekutější. Takže horké jídlo může způsobit, že nám poteče z nosu. Tento efekt vyvolávají například i kořeněná jídla nebo ostré kari. Malé množství nosního hlenu je důležité pro naše vnímání chuti. Naše chuťové buňky umí rozeznat čtyři chutě – sladkou, slanou, hořkou a kyselou. Pro jemnější rozeznávání chuti se musíme spolehnout na čichové buňky v našem nose.
    ZDROJ:
    http://www.ceskatelevize.cz/porady/10214135017-zazraky-prirody/2906-odpovedi-na-zvidave-otazky/

    Mléka by dítě mělo pít méně a méně?

    Tak jako tak, pro děti po roce živata už by mléko nemělo být hlavní součástí stravy, ale pouze jejím doplněním v množství cca 300 až 330 mililitrů za den. Pokud dítě pije litr mléka denně, nemá dost prostoru pro to, aby přijímalo pestrou stravu. Často je to tím, že dostává mléko z lahvičky, chutná mu tak a nechce se ho proto vzdát.
    Ve třech letech je to přitom vyloženě rizikové pro zuby, zakládá se tak na zubní kazy, navíc takové množství tekutiny bohaté na bílkoviny zatěžuje ledviny.
    Dítě by proto na žízeň mělo pít vodu, případně jiné nápoje, mléko je potřeba brát spíše jako potravinu. Pokud je potomek zvyklý pít dokonce kakao, ráno se to dá snést, ale večer by jej dostávat neměl, také kvůli riziku zubního kazu.
    Školáci a dospívající mléko samozřejmě mohou pít také, ale spíše jako občasné oživení, například k snídani. Zastánci standardní medicíny považují jeho konzumaci v dětství a dospívání za prospěšnou například kvůli budoucímu riziku řídnutí kostí. Jde však zejména o mléčné výrobky jako takové, mléko proto mohou dobře nahradit například zmíněné tvrdé sýry, pokud možno méně tučné, které jsou rovněž dobrým zdrojem vápníku a bílkovin.
    ZDROJ:
    http://www.babyweb.cz/deti-kravske-mleko-ano-ale

  • Nutriční hodnoty
    • hovězí steak235 Kcal / 100 g
    • vepřová kotleta175 Kcal / 100 g
    • pečené kuře105 Kcal / 100 g
    • krocan125 Kcal / 100 g