-
Pro někoho „alternativní“, pro nás běžný způsob vzdělávání v programu Začít spolu dostal oficiálně zelenou s vydáním Rámcového vzdělávacího programu (2001), který je v souladu s hlavními cíli, obsahem, podmínkami programu.
Propagační video Začít spolu (současně pro MŠ a ZŠ).
Filosofie školy je založena na mezinárodním programu Step by Step, který je v České republice známý pod názvem Začít spolu.
-
Filozofický základ programu Začít spolu a jeho cíle
Bez ohledu na to, kde žijí, budou muset dnešní děti čelit po celý svůj život změnám:
sociálním a politickým, změnám prostředí, změnám ve vědě a technice, změnám v průmyslu vedoucím ke změnám na trhu práce.Program Začít spolu uznává, oceňuje a podněcuje vývoj těch charakteristických rysů osobnosti, které budou v rychle se měnící době obzvlášť potřebné. Intenzivně rozvíjí tři klíčové životní dovednosti dnešní doby:
-
1) komunikaci
-
2) spolupráci
-
3) řešení problémů
-
Připravujeme děti na to, aby se v budoucnu aktivně zajímaly o učení, uměly se samy a efektivně učit, učení je bavilo a nebylo pro ně spojeno s nadměrným stresem. Mezi další cíle, které pomáhají rozvíjet tyto schopnosti patří:
-
-
Principy programu Začít spolu
-
Důraz na individuální přístup ke každému dítěti
– umožňovat každému dítěti, aby se vyvíjelo vlastním tempem
– stanovit pro každé dítě individuální plán
– tématicky plánovat činnosti podle zájmu a potřeb dětí, vytvářet projekty
– integrovat individuální cíle dětí do obvyklých denních činností a do celkového týdenního plánu (tzn. individulaizace)
– „POMOZ MI, ABYCH TO DOKÁZAL SÁM“Integrované učení
– plánovat činnosti podle zájmu a potřeb dětí.
– témata představují ucelenou, uspořádanou, logicky navazující řadu tematických bloků pro určitý časový úsek, která mezi sebou souvisejí.
– učení v souvislostech.
– propojení s reálným životem.
– pracovat v centrech aktivity, doplnit je vhodnými pomůckami, se kterými si mohou děti hrát (pracovat), zkoumat je.Podnětné prostředí
– souvisí s centry aktiv /CA/: domácnost – kuchyňka z reálného života; ateliér; dílna – vše „doopravdy“ – nejde o úraz, ale životní zkušenost; knihy a písmena; dramatizace; pokusy a objevy – např. analýza tiskárny; kostky; manipulační a stolní hry; voda a písek; hudba.
– počet CA záleží na velikosti třídy, každý den otevřený jiný počet CA), vč. ranního úkolu, pobytu venku, tělovýchovných aktivit.
– CA jsou založena na vědecké bázi, která zcela bezděčně rozvíjejí všechny druhy inteligence, založená na mnohočetných inteligencí podle Howarda Gardnera -jazyková, logicko-matematická, hudební, pohybová, prostorová, intrapersonální (emocionální), interpersonální (sociální) a přírodní.Společné vzdělávání (inkluze)
Vytvářet podmínky pro začlenění dětí různého
– etnického původu,
– náboženského vyznání,
– rodinného zázemí a kultury
a v neposlední řadě pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami (nadané, vývojové poruchy, různá postižení, atp.)Důraz na účast rodiny (partnerství)
– rodinu brát jako prvotní a nezastupitelnou ve výchově dětí.
– rodičům nabízet odbornou literaturu a pedagogickou konzultační poradnu.
– aktivní oboustranná spolupráce:
* individuální plány ke každému dítěti
* notýsky (značí se průběžné pokroky dítěte; rodič může psát také)
* plyšová hračka na víkend domů
* semináře pro rodiče
* výpomoc nejrůznějšího charakteru (suroviny, materiál, besedy, osobní účast) -